Hausbóty Bockl: dovolená na hausbótu, pronájem hausbótu po Evrope

Hausbotáři sdělují zážitky z cest

Co říkaji hausbótaři o dovolené na hausbótu.
A co jste zažily Vy? Napište nám, fotky a videa jsou vítané, těšíme se na Vaši spolupráci!

< zpět na přehled všech zážitku

• Francie: boční kanály Loire
Místo vyplutí: Dompiere–sur–Besbre
11 dení plavba

Příspěvek od rodiny Martinkové.

Pronájem hausbótu ve Francii: Loire, Loira, Loiry - zámky, hrady, hausbót, plavba

Nástup na loď máme 29. září v sobotu,
odjížíme už ve čtvrtek a nocujeme ve Francii.

Protože jsme na tom časově celkem dobře rozhodli jsme se, že cestou na přístaviště navštívíme město Besancon (Canal du Rhone au Rhin), které je na naší trase. Navigace nás dovedla až k citadele, po docela krkolomném stoupání. Odměnil nás nádherný pohled na starobylé město a hlavně prohlídka citadele byla velice zajímavá. Zdrželi jsme se celkem dlouho a na přístaviště jsme přijeli okolo 16. hod. Personál nás přijal velice přátelsky a vyřízení všech potřebných formalit netrvalo dlouho, byli jsme jediná posádka a už poslední. Nemáme dnes v plánu se někam plavit a užíváme si první den na lodi, je krásné počasí, pivko je už vychlazené a nějaké Francouzké dobroty jsme si cestou také nakoupili.

30. září neděle

Ráno nás vítá slunečná obloha, máme štěstí a radost, že nám počasí přeje. Vyplouváme v 9 hod, náš cíl městečko Digoin. Proplouváme několik zdymadel a z posledního zdymadla před Digoin vplouváme rovnou na akvadukt, naskýtá se nám pěkný pohled na celé panorama s březovou alejí vedle řeky Loire, která protéká pod akvadutem. Kotvíme u středu města a jdeme si prohlédnout jeho zajímavosti. Malebné městečko s pěkným kostelem a muzeem porcelánu.

Odplouváme okolo 16 hod., chceme proplout ještě dvě zdymadla a nocovat na přístavišti u městečka Pierefit–sur – Loire. Pěkné místo ke kotvení a jsme zde sami. Upevníme loď a jdeme objevovat krásy tohoto místa. Procházka se vyplatila, dominantou jsou dva zámky nádherná radnice a strobylé domy, to vše stálo za zhlédnutí. Končí nám první den na lodi, je pozdě a jdeme spát.

1. říjen pondělí

Další dem máme opět slunečno a budeme se plavit směrem Diou, kde nám byla doporučena báječná restaurace s příjemnou obsluhou a polední menu za 9 euro se nedalo pomalu sníst - 4 chody. Po dobrém obědě a malé procházce pokračujeme směrem Decize, ale protože je už celkem pozdě, kotvíme za zdymadlem v přírodě, povečeříme na lodi a jdeme spát

2. říjen úterý

Ráno opět krásné počasí, je to báječné, z domova nám píší že je tam zima, tak si to vychutnáváme. Připlouváme do Decize, krásné město s 8 000 obyvatel, 33 m vysoké věžní hodiny postavené 1848 se třemi zvony, nejtěžší váží 1.300 kg , dávná opevnění s podzemními prostorami, 900 m dlouhá platanová alej, stromy byly vysázeny v roce 1771 a měří až 60 metrů, to vše a mnoho dalšího v tomto městě stojí za zhlédnutí. Pojedli jsme v restauraci u věžních hodin, žádné menu ale jednotné jídlo, velká porce, chutné a milá obsluha. Máme v plánu ještě plout do Chevenon, kde chceme přenocovat a prohlédnout si zámek. Dopluli jsme celkem pozdě, zakotvili u mostu, vyvázali se na železné kruhy a vydali se na prohlídku zámku a pivko. K zámku jdete napřed nahoru ke kostelu, není to ale daleko a zase dolů. Prohlídka je možná jenom z venku, jako skoro všechny zámky, které jsou v privátních rukou. Přesto je zámek zajímavý a stojí za zhlédnutí. Ještě jsme narazili na starou zrenovovanou prádelnu a skončili jsme u kostela na pivku. Pan šéf byl hodný a nechal nás nabít fotoaparát. Den se nám hezky vydařil, mnoho jsme viděli a uléhali opět hodně dlouho.

3. říjen středa

Ráno opět sluníčko a krásný den. Snídáme čerstvou bagetu z místního pekařství, nějaké ty francouzké dobroty a kávu která provoněla celou loď. To si opravdu vychutnáváme. Dnešní náš cíl město Nevers. K městu jsme dopluli přes dvě automatická zdymadla, první co jsme nemohli přehlédnout je katedrála Cr–Ste– Julieete z 12 st. majestátně se tyčí nad městem. Jediné co jí kazí vzhled, je věž v rekonstrukci, zakrytá lešením. Je to skvost. Do města je to pěkný kousek od přístaviště, museli jsme přejít most, který je nekonečný a starobylý, pod ním teče řeka Loire. Za mostem stoupáte do středu města, míjíte pěkné domy, stojící tu celé věky a mohly by vyprávět o dávné minulosti, která je všude znatelná. Dočetli jsme se, že zde vstoupila v roce 1867 do kláštera Saint – Gildart Bernardette Sorbiou která pocházela z Lourdes. Je známá tím že se jí zjevila Matka Boží; na místě vytryskl léčivý pramen, který pomáhal a dodnes pomáhá lidem k uzdravení. Bernardette zemřela v tomto klášteře roku 1879 velice mladá. Dvacet let po její smrti byla exhumována. Ostaky zůstaly a jsou dodnes neporušené. Tělo je vystaveno v klášterní kapli a skleněné rakvi. Nepopsatelný zážitek, jako by spala. Protože jsme se hodně zdrželi zůstáváme už nocovat na přístavišti Nevers.

4 října čtvrtek

Dnes jsme si trochu přispali, ráno nás překvapilo deštivé počasí, ale není zima. Plavíme se dál přes pár ručně ovládaných zdymadel s obsluhou. Jako správní hausbotáři pomáháme s otvíráním a zavíráním zdymadlových vrat. Je to nepsaný zákon ale velice od obsluhy vítán. Ještě darujeme pivko a loučíme se pozdravem v jejich řeči. Přistáváme v Menétréol a máme v úmyslu zde přenocovat. Jsme ve známé vinařské oblasti a chceme se podívat do jejího centra, města Sancerre, které je známé svými bílými víny. Od našeho kotviště je vzdálené zhruba 5 km a stále do kopce. Před třiceti lety bychom šli pěšky, nyní volíme tu snažší variantu a jedeme taxikem. Nahoře se nám naskytl úchvatný pohled do údolí na kanál, řeku Loire a na úbočím položené vinice. Město stojí za prohlídku, kostely, staré domy, zbytky staré pevnosti, obklopeny zajímavou zahradou, malebné uličky, spousta restaurací, vinařství , degustace vína a možnost nákupu v mnoha obchůdkách, které lemují ulice. Po nákupu vína jsme se usadili venku v jedné restauraci, bylo docela teplo a hlavně už nepršelo. Obědnali jsme si lahvinku a zůstali sedět do setmění. Lampy osvětlily náměstí a začali se scházet lidé na večeře do restaurací, které se podávají až od 19 hod. Ještě jsme sešli k vyhlídce pokochat se osvětleným údolím, které bylo večer ještě krásnější. Taxikem jsme se dostali zpátky a byla už úplná tma. Čas na spánek.

5. října pátek

Ráno jsme zakoupili čerstvou bagetu z pekařství, které je pár kroků od přístaviště a po snídani jsme si vyšli na kozí farmu, když už jsme ve Francii, chceme ochutnat čerstvý sýr přímo od výrobce. Cesta je označena na mostě přes kanál, tak se vydáváme směrem kam ukazuje šipka. Prošli jsme platanovou alejí a šli a šli, naštěstí po rovině a potkali se s oslíkama, ale žádné kozy na obzoru, už jsme to chtěli vzdát když okolo nás projel autobus s dětmi a to už bylo jasné, že ty jedou na farmu také. No došli jsme, všechno jsme si prohlédli, koupili sýr který chutnal moc dobře a cena 1 euro za bochánek. Ještě jsme prošli městečko, zaplatili za nocleh a pokračovali dále, počasí opět pěkné, sluníčko. Plavbu si doslova vychutnáváme, všichni máme rádi vodu a plavení se po ní, kapitáni se nechtějí pustit kormidla, nemohou se nabažit, řízení loďě. Já pomáhám s uvazováním se na zdymadle a druhá členka posádky je stále usměvavá a stará se o dobroty v kuchyni. Jsme báječně sehraní a baví nás to. Propluli jsme tři ručně ovládaná zdymadla a jsme v Léré, vyvyzujeme se na přístavišti a budeme zde nocovat. Je už celkem pozdě tak zůstáváme na lodi a na prohlídku městečka půjdeme až zítra.

6. října sobota

Stáváme opět do slunečného dne a vyrážíme okupovat toto malebné místo. Protože je sobota tak se koná u kostela trh, je tu rušno a lidé nakupují vše co obchodníci nabízejí. Obdivujeme zrenovovanou prádelnu, která je kousek od kostela, samotný kostel, v jehož podzemí se nachází krypta z 12 st. Nakonec končíme v pizerii La Scharete, kde jsme báječně pojedli, dali řeč s panem majitelem který mluvil jenom francouzky a my jenom pozdravit a poděkovat, ale namluvilo se toho dost. Moc se nám tady líbilo, pěkné místo pro zastávku. Protože chceme nocovat v Chatilon – sur - Loire, vyplouváme hned po návratu na loď. Do Chatylon jsme dopluli už pozdě odpoledne, je zde velké přístaviště ale všechna místa obsazena, přesto se nám podařilo zakotvit. Pánská posáka odmítla jít na prohlídku města, že jsou líní a jdou si lehnout. Tak to nám holkám vůbec nevadilo, šly jsme samy a pěkně si to užily. Město vypadá zanedbaně ale dají se zde najít i pěkné věci. V okolí kostela se nachází pár středověkých domů, úzké uličky se zatáčejí, ale vždycky vás dovedou na to správné místo. Hrázděné domy které něco pamatují, stodola ve formě pyramidy z 15st., muzeum v turistickém centru (nálezy z pravěku), bohužel bylo zavřeno, zámek se zbytky hradeb, pěkné okolí, stojí za prohlídku. Na loď jsme dorazily už za šera, absolutní klid, ještě se odpočívalo. Musely jsme ty lenochy vzbudit, protože v 19 hod chceme jít do restaurace hned u přístavu na večerní menu. Hospůdka velice útulná, menu 20€, lahev červeného 18 €, obsluha francouzká, domluva se slovníkem, moc pěkný zážitek. Cestou zpátky začalo pršet, ale ten kousek jsme ani moc nepromokli. Na lodi překvapení - došel plyn, nechtěli jsme v noci volat pohotovost, nechali jsme to až na ráno a šli spát,

7.října neděle

Ráno se technik dostavil krátce po zavolání, vyměnil bomby a domluvili jsme, že doplujeme na domovský přístav v Briare. Protože lilo jako z konve, rozhodli jsme se, že poslední den si uděláme výlet autem na známé zámky, poradil nám kam se vydat co je v okolí zajímavého. Ještě jsme ho poprosili, jestli by nám auto vyvezl z oploceného areálu, abychom už na něj nebyli vázáni a mohli odjet kdy budeme potřebovat. Vše domluveno a tak pokračujeme v plavbě směrem Briare město s akvaduktem, který překonává údolí Loire v délce 662m. Plavba přes akvadukt obrovský zážitek, to se musí prožít, bylo to takové zajímavé zakončení naší plavby. Další plavbou a překonáním třech automatických zdymadel jsme dopluli na naše domovské přístaviště. Jak bylo domluveno, auto už stálo pro nás připravené a tak jsme se rozhodli, že se ještě zajedeme podívat do Rogny na zdymadlové schody, které jsou už nefunkční ale stály za zhlédnutí. Cestou zpátky jsme se ještě zastavili ve městě Briare, byla už tma a docela pozdě, tak jsme si dali na náměstí v baru pivko a zakončili tak definitivně naší plavbu.

8.října pondělí

Ráno nás přivítal opět prudký déšť, ale to už nám nevadilo, protože si uděláme autem výlet na celý den a máme v programu pár zámků které stojí za zhlédnutí. První je vzdálený 80km Fontainebleau, dávné letní sídlo francouzských králů - nádherný zážitek. Poslední zámek La Busiere, také moc pěkný. Zažili jsme ještě zajímavý a pěkný den i přesto že nám neustále pršelo. Na lodi jsme ještě pobalili věci, uklidili a ráno odjezd.

SHRNUTÍ

Tato plavba byla velice pěkná, zajímavá, pohodlná a i když neumíme nikdo francouzky, v tomto regionu se nijak nedomluvíte, nebyl problém se nějak domluvit. Umíme ale pozdravit s úsměvem a poděkovat a to úplně stačí, jsou na turisty zvyklí a jsou zde vítáni. Dělají všechno proto, aby tu byl turista spokojen, neznalost řeči zde není překážkou.

A proto, co nejdříve „Na shledanou“ - bylo zde milo.
Napsala Blažena Martinková

< zpět na přehled všech zážitku

Foto: Blazena Martinek

Neu in Programm: Hausboote von Snaily: zu den Hausboote und Preisen Neu im Programm: Tarpons von FPP: zu den Hausbooten und Preisen

Hausbóty Bockl s.r.o. • 382 23 Černá v Pošumaví • Muckov 540 • Tel. 774 723 775 • KONTAKTwww.hausboty-bockl.cz
Hausboot Böckl Österreich• +43 (0)2842 / 51218 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.com
Hausboot Böckl Deutschland • Tel. +49 (0)89 / 40 10 10 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.de