Hausbóty Bockl: dovolená na hausbótu, pronájem hausbótu po Evrope

Hausbotáři sdělují zážitky z cest

Co říkaji hausbótaři o dovolené na hausbótu.
A co jste zažily Vy? Napište nám, fotky a videa jsou vítané, těšíme se na Vaši spolupráci!

< zpět na přehled všech zážitku

• Francie: Nivernais a Yonne
Putování Burgundskem

Toto milé povídání a fotografie nám zaslali
František a Alena Bublíkovi, Šumava

- dopravní prostředek – Hausbót (Pénichette od Locaboat) – říjen 2014
- termín: odjezd ze Šumavy – neděle 5.10 – 12 hod
- návrat 20.10.2014

Hausbóty Bockl: dovolená hausbótu, pronájem hausbótu: Francie: Canal du Nivernais + Yonne

Putování do Francie na kanál začalo slibně, příjemné počasí, poměrně klidný provoz na německé dálnici až do okolí Mnichova. Tuto trasu nedoporučujeme, mezi Mnichovem a Stutgartem bývají časté zácpy. Cestu jsme zvládli a nocovali v zamluveném pensionu už ve Francii.

6.10.
Pondělí ráno po snídani nás navigace dovede do Besancon.
Prohlídka pevnosti s fotografováním a filmováním nám trvá zhruba hodinu. Počasí nám přeje, je krásně teplo a pohoda. Po přestávce pokračujeme až do cíle dnešní cesty, městečka Joigny, kde v 17 hod přebíráme prostornou loď Penichette 1400FB, tady nešetříme a po zkušenostech volíme raději pohodlí . Stěhování na loď a potřebné formality nám trvají dvě hodiny, potraviny jsou uloženy do lodě, která se po naložení naklání na bok.

7.10.
Ráno vstáváme postupně mezi sedmou až devátou hodinou. Joigny je starobylé městečko nad řekou Yonne a probouzí se do deštivého rána. Máme štěstí, kolem desáte déšť ustává a my vyrážíme proti proudu řeky Yonne vstříct deseti zdymadlům. Celou cestu nás doprovází remorkér. Až těsně před koncem naší plavby končí a vrací se zpátky. Kotvíme na historickém nábřeží města Auxerre, nádherné starobylé město. Jdeme na prohlídku. Admirál odmítá jít a ujímá se funkce šéfkuchaře.

8.10.
Podle předpovědi počasí by mělo být slunečno a teplo. Teplo je, slunečno nikoliv, ale to nevadí, náladu nám to vůbec nekazí. A propo za kotvení pro 4 osoby a 14 m dlouhou loď platíme za noc 16€, pokud potřebujete proud zakoupíte si žeton za 5, 40 €. V průběhu plavby obdivujeme obrovský sportovní komplex na pravém břehu řeky Yonne a hned nás napadá otázka, které naše 55 tis. město takový areál provozuje?! Po celou dopolední plavbu, nás doprovázejí přeháňky. Na zdymadlech s obsluhou se „bavíme“ při pomoci zdymadlářům.
Za celkem už hezkého počasí doplouváme do Bailly. Odcházím sehnat žeton abychom se mohli připojit na proud. Za deset minut se vracím, žeton v kapse, dá se koupit doslova v jeskyni asi 80 výškových metrů nad hladinou řeky. Vstup do jeskyně je perfektně označen asi po 100m se dá dojít do jeskyní haly – Degustation, kde se dá koupit kvalitní víno, jednu lahev vám dovolí vypít uvnitř, ostatní musíte až na lodi pokud jste při chuti. Lahev stojí od 6,50 do 22 € za 0,7l. Víno je kvalitní, jsme při chuti a tak už na lodi dopíjíme druhou lahev. Chutná nám a mísa sýrů francouzkých k tomu, to je konzert. Sedíme dlouho na horní palubě, je teplo a je nám hezky.

9.10.
Venku leje jako z konve, nedá se ani vyjít do zdymadla, kotvíme a čekáme až déšť ustane.  Zalézáme do postelí a za bušení deště na náš hausbót usínáme. Ten příjemný pocit se nedá ničím nahradit. Po odpočinku a už bez deště odpluváme a kotvíme v malé vesničce Cravant, je už docela pozdě ale jdeme se projít, příjemné místo.

10.10.
odplouváme v 9,45 a v plánu máme 16 zdymadel. Voda v řece je na maximální hladině, v některých partijích se vylévá z břehů, míjíme obrovské chuchvalce naplavené trávy, které se nám namotávají na lodní šroub, změnou otáček šroubu vpřed a vzad se trávy zbavujeme. V cíli dnešní plavby Coulanges–sur-Yonne se dozvídáme, že plavba proti proudu zatím nepřipadá v úvahu. Kotvíme. Procházka starobylým městečkem uklidňuje. Ráno budeme chytřejší.

11.10.
Slibovaný slunečný den je tady, řeka se uklidnila, voda klesla o 10 cm a plavba je nám povolena. Vyplouváme směrem Clamecy. U mola přistáváme ve 12 hod. Gulášová polévka je vynikající, dojídáme a jdeme do městečka. Kocháme se pravou bretaňskou architekturou. Není ulička ve které by nebylo něco architektonicky zajímavého. Okolo páte scházíme zpět k přístavišti a po cestě nemůžeme minout před budovou soudu pravý Pub. A co si dá turista v takovém Pubu? Guinness, ne jeden ale hned dva, slabší jedinci mají problém se vzpřímenou chůzí. Okolo sedmé otevíráme loď a připravuje se večeře. Končí krásný den.

12.10.
Ospalé nedělní ráno. Celá posádka se těšila, že den bude opět slunečný. Nebude. Bez admirála jdeme ještě zkusit štěstí do antikvariátu, zbytečně je zavřeno, nekoupíme nic. V deset vyplouváme zpět směrem Joigny. Je zamračeno, teplo a obloha se chystá spustit déšť. V plánu máme zakotvit ve volné přírodě a prohlédnout si zámeček asi 2 km od kanálu. Po 200 metrech chůze začíná pršet. Bláznivé počasí sem tam prosvěcuje modrá obloha. Zámeček je liduprázdný (Chateau de Foullin), jen dva němečtí ovčáci na nás ze zídky štěkají. Krásný pejsci. Avízovaný kafebar v provozu není, je už po sezoně. Zámeček je impozantní i když uzavřený, tak z venku stojí za prohlídku. Závěr expedice probíhá hekticky – začíná deštík, na loď však dobíháme v lijáku. Pokračujeme v plavbě. Zastavujeme – kotvíme v Chatel–Censoir.
Cestou na vrchol kopce ke kostelu už neprší a výhled do krajiny nám vynahrazuje vynaloženou námahu při cestě ke kostelu. Dolu se šlo lépe, pěšinka se zábradlím nás dovedla kam jsme potřebovali. Poplatek si přišel vybrat správce osobně za noc a proud jsme zaplatili 11€. Pěkně prožitý den, plný dojmů, nás příjemně unavil a jdeme brzo hajat.

13.10.
Počasí nabralo obrat o 180st., je krásné ráno, odplouváme. Plavba pěkně utíká, opalujeme se na horní palubě, kocháme se pěknou krajinou a doplňujeme tolik potřebné tekutiny. V plánu máme zastávku u skal, které se nacházejí těsně vedle kanálu u vesničky Saussois s několika domky pod skalami. Jsem nejzdatnější, beru kameru, fotoaparát a vydávám se pokořit skály Merry-sur-Yonne. Za tu námahu a trochu nebezpečí to stojí. Nádherný pohled na řeku a pohled do krajiny je odměnou. Výška skal je až 50m. Blíží se čas oběda to jsou zdymadla od 12 – 13 hod bez provozu. Admirál nechtěl pokořit skály a raději uvařil oběd.
Výbornou polévku, lečo, pivko na zapití a připadáme si jako na recepci v Alcronu v Praze. Po 13 hod naše cesta pokračuje. Po proplutí několika zdymadel odbočujeme do městečka Vermenton, zajíždíme k molu a rozhodnutí je jasné. V 17,30 hod kotvíme a jdeme na obhlídku pamětihodností. Nad náměstím stojí pěkný kostel z 12 století. Vnitřek kostela stojí za shlédnutí, tak z jedné poloviny je zrestaurován. Městečko vábí čistotou, je krásný večer usedáme před restaurací a občerstvujeme se. Pánové pivem, dámy dvě deci vína. Den končí, vracíme se na loď.

14.10.
Obloha je sice jasná, ale nechce se od řeky zvednout mlha. Projíždíme kanálem zpět na hlavní kanál, podjíždíme několik mostů které jsou vyzděny kyklopským kameným zdivem. Je deset hodin, na hlavním kanálu je prázdno, jsme dnes první hausbót ve zdymadle, které je plné naplavené trávy a klacků, následek dlouhotrvajícího deště. Kolem kanálu roste velké množství ořešáků, právě dozrály a kdo má náladu klidně jich 20 kg nasbírá. Každý smrtelník který jednou projel kolem osady Bailly neodolá a zakotví. Při cestě zpět tak činíme i my. 3minuty od kotviště nás opět vítá otevřená náruč krásného vinného sklepa v obrovské jeskyni, plné vína. Tuto návštěvu si snad nedá ujít nikdo. Je rozhodnuto, kotvíme a budeme zde nocovat. Dodrželi jsme pitný režim v jeskyni i na lodi. Krásně se nám spalo.

15.10.
Probouzíme se okolo osmé hodiny, dobře posnídáme a pokračujeme v plavbě. Počasí, které je hybnou pákou nálady vypadá slibně, určitě jak říkají meteorologové, po rozpuštění mlhy bude slunečno. Mlha se zvedla a je krásný sluný den. Proplouváme jedno zdymadlo a kotvíme na levém břehu před zdymadlem 76 Belombre. Vycházka k archeologickým vykopávkám z 1. a 2.století NL do vesničky Escolives-St.-Camille stojí za to. Celá prohlídka i s pěší vycházkou nezabere více jak tři hodiny. Po návratu na loď máme u oběda o čem diskutovat. Hezký zážitek. Cestou dále na sever stavíme v Auxerre, nakoupíme dárky pro své nejbližší, pošleme pozdravy a pokračujeme v plavbě. Auxere stojí za to projít pěšky a je třeba si rezervovat aspoň 4 hodiny na prohlídku. Katedrály a město, zvláště jeho severozápadní část vás uchvátí krásnými domy a kreativností ulic. Kotvíme v malém malebném městečku poblíž sportovního areálu. Moneteau, v obchodním středisku zavírají v 19 hod tedy za 5 minut, ale stíháme a nakoupíme pár drobností a jdeme se, už za setmění, pokochat krásou třítisícového městečka. Nádherně čisto, velice pěkná radnice a naproti zámeček. Objevujeme jeden, opravdu jeden otevřený bar.
Navazujeme kontakt s personálem a osazenstvem. Občerstvujeme se pivkem, vínem a všichni se dobře bavíme, je veselo. Ve 21 hod nás personál doprovází k východu. Žádný opilí, žádní výtržníci. Cestou zpět obdivujeme naplněné sportovní zařízení. Spát jdeme ve 22 hod.

16.10.
Celou noc foukal silný vítr, k ránu pršelo, takže se výborně spalo. Na horním toku zřejmě víc pršelo, řeka je opět nadměrně plná a proud docela silný. Ve zdymadlech se střídáme s remorkéry, které odváží vytěžený písek z řeky po proudu na překladiště. Svítí sluníčko je krásně a teplo. Proplouváme zdymadlo je 12, 30 hodin, budeme kotvit do půl druhé, počkáme až zase zdymadláři začnou odpolední směnu. Zdymadlo v Bassou. Bassou, Grand Rue, malá prodejnička s výrobky fi. Maison Billot. Šnečí pochoutky na několik způsobů. Zřejmě vyvážejí tyto pochoutky do celé EU, o obchodu svědčí několik odjíždějících kamionů od fabriky. Asi za dvě hodiny pokračujeme po proudu Yonne s tím, že si proplujeme část Burgundského plavebního kanálu . Stalo se nevídané. Admirál byl tak konsternován a unesen plavbou, že zapoměl odbočit a chybu zjistil až když loď klesala ve zdymadle. Zbývalo jediné  zakotvit až v Joigny v mateřském přístavu. Nezbývá než Bourgundský kanál naplánovat pro další plavbu a už teď se těšíme. V 18,30 kotvíme v domovském přístavu Joigny a jdeme na prohlídku večerního města. Je to město, které určitě každého uchvátí, nás teda ano.

17.10.
Pro předání loďi nám zbývá dostatek času a tak vyrážíme ještě na jeden den po proudu řeky – cíl Villeneuve s – Yonne. Po cestě odbočujeme na vedlejší rameno do městečka Cezy, kde chceme zhlédnout lanový vysutý most. Stojí za to. Při prohlídce vesničky využíváme pohostinnosti
malého restaurantu. Víno bylo lahodné a posezení příjemné. Asi po dvou hodinách odplouváme do Villeneuve, kotvíme, tak myšleno časově, abychom mohli v klidu projít město. Jedna hlavní ulice ukončená oboustraně městskými branami, na kterých je patrné, že jsou pozůstatkem městských opevnění. Katedrála je bohužel zavřená. Probíhá tady rozsáhlá rekonstrukce střední lodi. Městečko stojí za prohlídku.

18.10.
Dnešní ráno jak ze žurnálu. Obloha bez mráčku, celkem teplo. Vracíme se proti proudu řeky do Joigny. Než do přístavu dorazíme máme v plánu prohlídku kaple na návrší nad městečkem St.-Julien-du-Sault. Kaple je vzdálena od kotviště zhruba 2,5 km. Asi po 30 minutovém stoupání vzhůru procházíme kameným portálem do areálu, kde původně stál hrad a na jeho pozůstatcích byla vystavěna tato kaple. Bývalý hrad připomínají pouze pozůstatky obvodových zdí. Měli jsme štěstí, kaple byla otevřena a měli jsme možnost nahlédnout i dovnitř. Pěkný zážitek. Protože je krásný slunečný den pořizujeme fotodokumentaci a kamera zaznamenává krásy Burgundska v pohybu. Asi po třech hodinách končíme dnešní odpoledne prohlídkou městečka, pod torzem hradu. Uličky města nás vítají poloprázdné, o to více máme možnost si vychutnat typickou architekturu burgundského městečka.
Kostel s freskami 13 st. a zajímavé varhany, krásný hrázděný dům ve kterém je muzeum stojí za prohlídku a jiné zajímavé věci k vidění. Kolem 16 hodiny dorážíme na loď. Protože nám vyhládlo konzumujeme oběd a poté vyrážíme na poslední úsek plavby. Kotvíme před setměním v domovském přístavišti.

19.10.
Dnes se jako každý rok, druhou neděli v říjnu koná v Joigny vinobraní a to si nenecháme ujít. Dáváme se do krásy a jdeme, vše se koná ve velké hale na nábřeží plné regionálních vín a všech možných dobrot. Tak to je něco pro nás žrouty a milovníky vína. Vinobraní nás nesklamalo. Bylo to hezké a veselé. Neumíme sice francouzky, ale zapadli jsme velice dobře do tohoto spolku. Bavilo nás to. Večer jsme ještě zašli na dobrou večeři do bezvadné pizzerie a tím jsme definitivně ukončili tuto báječnou plavbu.

Ráno předáme loďičku a odjíždíme do čech.

Pobyt na řece Yonne a na Canal du Nivernais končí, ve vzpomínkách se vracíme k jednotlivým úsekům plavby a konstatujeme, že tato část Francie si žije svým klidným a nádherným životem. Stojí za to tuto plavbu uskutečnit. Budeme smutnit. Ale to už bude následovat další kapitola našeho života, kapitola středoevropská.

Toto milé povídání a fotografie nám zaslali
František a Alena Bublíkovi, Šumava

< zpět na přehled všech zážitku

Hausbóty Bockl: dovolená na hausbótu: Francie, Canal du Nivernais, Yonne

Neu in Programm: Hausboote von Snaily: zu den Hausboote und Preisen Neu im Programm: Tarpons von FPP: zu den Hausbooten und Preisen

Hausbóty Bockl s.r.o. • 382 23 Černá v Pošumaví • Muckov 540 • Tel. 774 723 775 • KONTAKTwww.hausboty-bockl.cz
Hausboot Böckl Österreich• +43 (0)2842 / 51218 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.com
Hausboot Böckl Deutschland • Tel. +49 (0)89 / 40 10 10 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.de