Hausbóty Bockl: dovolená na hausbótu, pronájem hausbótu po Evrope

Hausbotáři sdělují zážitky z cest

Co říkaji hausbótaři o dovolené na hausbótu.
A co jste zažily Vy? Napište nám, fotky a videa jsou vítané, těšíme se na Vaši spolupráci!

< zpět na přehled všech zážitku

• Holandsko: oblast Frýsko – týdení plavba, přístaviště Woudsend.

Příspěvek nám zaslala rodina Vysokomenská
Libčice nad Vltavou
Lenka a Láďa Prah
a

Naše první plavba na hausbótu v dalekém Nizozemí?

K tomuto rozhodnutí nám dopomohli přátelé, kteří tuto plavbu absolvovali a velice poutavě nám vyprávěli své zážitky. A tak jsme se rozhodli, že to také zkusíme i když dopravit se autem skoro tisíc km. nás tak trochu brzdilo v konečném rozhodnutí.

Převládla ale touha to vše zažít, jsme všichi šoféři a tak je rozhodnuto, budeme se střídat a pojedeme. Chtěli jsme se plavit okolo Amsterodamu, ale termín který byl pro nás přijatelný, už byl pro tuto oblast totálně obsazen. Dostali jsme zajímavou nabídku a dobré rady od „Hausbóty Bockl“ na 11dení plavbu (plavba po 11 měst Frýska) v oblasti Frýska pro jednosměrnou plavbu v měsíci říjnu a místo vyplutí Woudsend. Přivítali jsme to s radostí, sice větší loď, ale každý bude mít svou kabinu a tím i větší pohodlí. Je rozhodnuto, jedeme.

Frýsko nás přivítalo slunečnou oblohou, kterou vystřídal i déšť, ale bylo celkem teplo, 17st.

Tato země, nám naprosto neznámá, nás velice překvapila, všude čisto, pěkná přístaviště, větrné mlýny, které dodávají krajině zvláštní ráz, ta spousta lodí od těch největších po malé. Množství plachetnic se stěžni, které se tyčí skoro do nebe i malé plachetničky jenom pro dva. Frýsko je spjato s vodou a vším co k vodě patří, hlavně vodní sporty a to je pro hausbotáře velké plus, pohodlná plavba se spoustou možností ke kotvení, v mnoha případech i uprostřed města.

Na naše startovací přístaviště ve Woudsend jsme dorazili okolo 17 hod., dostalo se nám vřelého přivítání od celého týmu, potřebné formality jsme absolvovali celkem rychle, skušební jízda bez velkých problémů. Protože jsme chtěli navštívit restaurant a zkusit nizozemskou kuchyni, byla nám doporučena restaurace s dlouhou tradicí v bývalém kostele „t´Ponkje“ a to nás velice překvapilo a nabudilo zvědavostí - v kostele povečeřet, to si nenecháme ujít. Byl to pro nás všechny nezapomenutelný zážitek. Jídelní prostory jsou v kostelní lodi a na kůru, kuchyně v zákristii, báječně vše ladilo dohromady včetně výborné večeře.

Je ráno a příjemné probuzení se na vodě, k tomu slunečná obloha a vůně kávy, která provoněla celou loď a vytáhla posledního spáče k snídani. Muži studují mapu a po poradě s technikem plánují trasu plavby. Konečně jsou domluveni a vyrážíme na frýské vody vstříct novým poznatkům, na které se už moc těšíme.

Odvazujeme plavidlo a vyplouváme, Počasí nám celkem přeje, tak jsme usazeni na horní palubě. Užíváme si to, protože je na co se koukat, náš cíl je městečko Sneek. Proplouváme přes jezera, kanály, míjíme spoustu lodí a již se otevírá pro nás první zvedací most. Zastaví se provoz na silnici a máte zelenou. Ještě zaplatíte potřebnou sumu do dřeváčku, který je vám obsluhou zdatně a s úsměvem vržen do ruky. Platí se různě od 1€ po 6€ (nejvíce v našem případě), někde neplatíte nic.

Do Sneek jsme dorazili okolo 16 hod. s tím, že zde budeme nocovat. Zakotvili jsme u vodní strážní věže ze 17.st., která je posledním pozůstatkem městského opevnění, uprostřed největšího města Frýska. Hezké městečko, dobré pivíčko, prostě bylo nám moc dobře. Ke spánku jsme se dostali velice pozdě.

Další den nás nezklamal.

Ráno jsme správci přístaviště zaplatili přenocování, platí se délka lodi, počet osob a nocí. Poté se pánská posádka vydala na tajné nákupy, že něco nutně potřebují. Vrátili se s kytkou růží, dortem a přáním všeho nejlepšího k mojim narozeninám. Mile mě to překvapilo.

Dále se plavíme do hlavního města Leeuwarden, zvládáme první most na ohlášení, u mostu je kůl na kterém je zvonek a tím nahlásíte, že chcete proplout. Byl to velice zvláštní most, který se nejen zvedal, ale i otáčel okolo vodorovné osy. K dosažení středu města nás čekalo několik mostů, které mají svou pracovní dobu označenou na tabuli na mostě.

Díky dalekohledu jsme rozluštili, že další most otevírá až za půl hodiny, vyvázali jsme se u břehu a čekali na otevření. Další otevírací doby mostů už jsme si předem nastudovali a jeli vždy tak, abychom zbytečně nečekali. Dopluli jsme ke středu města, podařilo se nám dobře zakotvit a budeme zde nocovat. Tady nás dohnalo překvapení, platí se kartou a automatem. No ale naši muži to celkem zvládli i když požadavek byl psán holandsky.

Přesto, že se zde platilo kartou, dostavil se zprávce ke kontrole a našim mužům vše důkladně vysvětlil. Dnes víme že není špatné zakoupit si kartu za určitý obnos, protože se může stát že bude na některém přístavišti potřebná. Centrum města je typické svými úzkými uličkami a šikmou věží ze 16. st. Světově známou obyvatelkou města byla tanečnice a údajná špionka Mata Hari a další pozoruhodnosti.

Další město, které jsme navštívili, leží na pobřeží severního moře - Harlingen. Pro nás jedno z nejzajímavějších měst na naší plavbě. Prolíná se zde staré přístaviště plné nepředstavitelných plachetnic, kanály vedoucí centrem městečka, domy s krásnými štíty, které vytvářejí pěknou podívanou. Na druhé straně moderní přístav s trajektem. Všude čisto a lidé velice příjemní, okolo domků malinké zahrádky pečlivě udržované a to v celém Frýsku.

Zdrželi jsme se dva dny v tomto pěkném přímořském měste a kotvili na přístavišti tentokrát s obsluhou.

Další město, které nemohu vynechat je Franeker a jeho nejznámější památka - planetárium v obýváku pana Eise Eisinga. Toto planetárium je dodnes funkční, moc nás to zaujalo. Výklad je v angličtině nebo němčině. Zde jsme také přenocovali, dotankovali vodu a napojili jsme se na proud. Do stojanu který je nepřehlédnutelný vhodíte minci k natankování vody a taktéž proudu, který se nachází na stejném stojanu.

Co se nám moc zamlouvalo jsou obrovské sedací soupravy s velkými polštáři před restauracemi a jen tak ve městě k odpočinku. To je příjemná záležitost, kterou jsme rádi využívali.

Dále jsme kotvili v Lemmer, malebném městě, které stojí za prohlídku. Je zde nejstarší parní čerpací stanice na světě a stále v provozu. Propluli jsme zvedací most a dvě zdymadla.

Další zastávka o které se chci zmínit je Emmeloord, zde jsme velice příjemně kotvili, zaplatili už bez problémů automatem, napojili jsme se na proud a šli jsme na průzkum města s tím, že si dáme opět něco dobrého a hlavně pivo Heineken. Toto město je úplně nové, řadovky, domy, obchody, hospůdky a kostely tomu odpovídají svým vzhledem, čistotou a útulností. Tady si přijdou na své milovníci nakupování v luxusních obchodech, pivaři dobrým pivem a hausbotáři, protože tu je nejlevnější a příjemné kotviště. Čeká nás poslední úsek naší plavby směrem Strand Horst, přístaviště kde budeme odevzdávat loď.

Dnes stáváme trochu dříve, čeká nás velký kus cesty. Prvně jsme propluli dva mosty na ohlášení jak už jsem psala, zazvoníte si, zvonek je umístněn na sloupku u mostu, nic komplikovaného, trochu déle to trvá a zase pracovní doba uvedena na tabuli mostu. Zdolali jsme tedy tyto dva mosty a jedno pohodlné zdymalo.

Máme krásné počasí, doprovází nás vše co na vodě žije, plave, létá. Na tomto úseku bylo potřebné umět číst v navigační mapě, trochu komplikovaná trasa, ale naši muži to zvládli dobře. Jsme ve Strand Horst na konci naší plavby, která se nám moc líbila. Obohatila nás o mnohá poznání této pěkné země a lidí, kteří svou zemi získali velkým úsilím a stálým bojem s vodou, ale stálo jim to za to.

Napsala Vlaďka Vysokomenská

< zpět na přehled všech zážitku

Holandsko: pronájem hausbótu u Hausbóty Bockl, dovolena na lodi ve Frýsku

Neu in Programm: Hausboote von Snaily: zu den Hausboote und Preisen Neu im Programm: Tarpons von FPP: zu den Hausbooten und Preisen

Hausbóty Bockl s.r.o. • 382 23 Černá v Pošumaví • Muckov 540 • Tel. 774 723 775 • KONTAKTwww.hausboty-bockl.cz
Hausboot Böckl Österreich• +43 (0)2842 / 51218 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.com
Hausboot Böckl Deutschland • Tel. +49 (0)89 / 40 10 10 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.de