Hausbóty Bockl: dovolená na hausbótu, pronájem hausbótu po Evrope

Hausbotáři sdělují zážitky z cest

Co říkaji hausbótaři o dovolené na hausbótu.
A co jste zažily Vy? Napište nám, fotky a videa jsou vítané, těšíme se na Vaši spolupráci!

< zpět na přehled všech zážitku

• Jižní Burgundsko / Loisy do St.-Léger-sur-Dheune

Týdenní plavba hausbótem po jižním Burgundsku;
(koncem záři 2009) napsala nám
Štěpánka Belháčová z Dyjákoviček u Znojma.

Chtěla bych se s vámi podělit o zážitky z naší první plavby hausbótem po řece Seille, Saône a Canal du Centre
(Jižní Burgundsko).

Naše posádka, to jsem já, můj manžel Tonda a naši přátelé Helenka a Mirek. Máme před sebou tisíc kilometrů, rozhodli jsme se, že pojedeme o den dříve a přespíme na zajímavém místě. Vybrali jsme hotel v Lutzelbourgu u kanálu de la Marne au Rhin a náš cíl lodní výtah v Arzviller.

Byl to pro nás obrovský zážitek. Šikmý výtah nahrazuje 17 zdymadel a dopraví lodě 30 m dolů nebo nahoru. Stojí za podívání. Po dobré snídani jsme si ještě prohlédli u hotelu lodě proplouvající zdymadlem, pro nás velkou neznámou. Potěšilo nás, že to není vůbec nic složitého, jak jsme si mysleli, ale naopak pěkný zážitek.

Pokračujeme dál směr přístav Loisy (na řece Seille) kde nás bude čekat naše loď. Počasí je krásné, azurově modrá obloha prosvícená sluncem. Domy plné květin, krásná krajina a pasoucí se krávy kolem řeky tomu dávají francouzský ráz.

Francie je prostě jiná, zkonstatoval můj manžel, při vzpomínce na včerejší večeři o 4 chodech a dobrém víně. Cesta nám utekla a jsme v přístavu Loisy.

Po vyřízení potřebných formalit následovalo seznámení s lodí, určení kapitána který bude po celou plavbu zodpovědný za posádku a plavbu. Určili jsme mého manžela Tondu, protože je šikovný a zodpovědný. Neprotestoval, naše důvěra mu lichotila. S instruktorem následovala zkušební plavba, která se napoprvé zdařila a byla nám svěřena loď „ PÉNICHETTE 1260 ROLLY „

Po ukončení zkušební plavby a seznámení se s inventářem lodě se s námi pan instruktor Bernard rozloučil a popřál nám pěknou plavbu. Protože už byl skoro večer, rozhodly jsme se přenocovat ještě v přístavišti a ráno, v klidu vyplujeme, není kam chvátat, máme dovolenou.

První noc na lodi byla zvláštní, nedá se to vyjádřit, musí se to zkusit. Ráno nás přivítalo sluníčko a dobrá snídaně, kterou nám připravil sám kapitán. Chutnala nám a konečně je tu okamžik odrazit od mola a plavbě zdar.

Kapitán startuje motor, plavčík Mirek odvazuje lana a vyplouváme. Kapitán si zkouší ještě pár manévrů přistání k molu otočení lodě a zastavení. Zvládl to celkem dobře a tak vyrážíme už na ostro.

První přistání v Cuisery, pěkné městečko všude lidé, auta, je tady živo. Nakoupit se nám také povedlo, francouzky sice neumí žádný člen naší posádky, jenom pozdravit bonžúr a to úplně stačilo, pak pomáhali ruce, nohy, ukázat, malovat a také slovník.

Po návratu na loď jsme trochu pojedli a pokračovali k prvnímu ručnímu zdymadlu. Kapitán radil, jak to máme provést, nebylo to tak složité, zvládli jsme to dobře.

Pokračujeme v plavbě po klidné řece Seille, krmíme labutě, divoké kačeny, připlují si, až k lodi, nemají strach, je to milé. Řeka je plná leknínů, když rozkvetou, musí to být krásné. Podzim tu má také svůj šarm a barevnou krásu. To nám je dopřáno vidět, je konec září.

Další přistání „Tournus“, zakotvili jsme u nábřeží a jsme na řece Saône . Procházka městem nás okouzlila, pozorujeme tady jižanský vliv na architekturu, městečko milé, pohostinné. Nachází se tady krypta z roku 1020 bohužel se nám nepodařilo tento skvost navštívit.

Máme před sebou další zdymadlo 14 m vysoké, budeme zajíždět od spodní části, voda nás vytáhne nahoru, to bude zážitek. Nejsme sami, před námi je velká, nákladní loď a jeden hausbót, nákladní lodě mají přednost tak vjíždí jako první za ní další a je na řadě naše loď, kterou musíme upevnit k pacholeti v tomto případě je to tyč, po které se lano pohybuje při stoupání lodě vzhůru. Trochu jsme měli obavu, jak to zvládneme, ale šlo to dobře. Zase jeden pro nás velký zážitek.

Plavíme se dál směr CHALON-sur-SAÔNE zajíždíme do velkého přístaviště, místo jsme našli hned, tak přirážíme k molu, plavčík přivazuje loď, musí to být dobře provedeno, aby nám neuplavala. Po zaplacení poplatků jsme se vydali do města, které lákalo k prohlídce. Přímo u přístaviště se nachází ostrov, který je oddělen od starého města mostem Saint-Laurent. Vydali jsme se tedy hned na ostrov a tam jsme se rozhodly, že povečeříme a doplníme zásoby. Večeře nás jako vždy, nezklamala. Francouzská kultura stolování je opravdu perfektní a ne jenom ve městech, prostě to umějí a co potěší, s úsměvem. Po večeři jsme se ještě vydali do starého města a pozdě večer plni dojmů jsme se odebrali ke spánku.

Ráno nás opět probudilo slunce a modrá obloha. Probudit se na vodě je úplně něco jiného, krásné nábřeží, krásný výhled, kouzelná příroda v lodi, příjemné teplo a vonící káva. Máme před sebou další den, opět odrážíme od břehu, dáváme městu sbohem a plujeme dál do neznáma.

Dnes je řada na nás ženách ujmout se kormidla a ukázat našim mužům že i my dokážeme řídit loď. To koukali, jak nám to jde a pochvala nás potěšila. Plujeme dál rychlostí 12km/hod, míjíme lodě všech velikostí, pozorujeme přírodu. Zajímavé jsou stromy kolem řeky, porostlé bohatě jmelím, to nás provází celou plavbu. Všude se pasou krávy bílé, jako sníh, klidně si přežvykují a je jim dobře, tráva je ještě dostatek.

Budeme přistávat, potřebujeme doplnit zásoby. U pekaře to vonělo, nakoupili jsme chléb, pravý francouzský, je to bageta všech rozměrů a tvarů, chutná báječně. Zastavení na dobré vínko a návrat na loď. Zítra máme před sebou poslední noc v CHAGNY, před námi ještě 4 vysoká zdymadla a 8 menších.

Jsme už na „Canal du Centre“, kolem nás samé vinohrady a vinaři zvou na návštěvu a ochutnávku vín. To neodoláte a jdete to zkusit, je to báječná záležitost. Zdrželi jsme se do pozdních hodin, bylo veselo. Ještě jsme nakoupili pár lahví dobrého vína, to se sluší a vůbec se nám nechtělo jít spát.

Zvykli jsme si na naši lodičku. Zítra asi bude smutno, rychle to uteklo. No a je tady poslední den, čekají nás ještě 4 zdymadla a přístaviště ST.-LÉGER-sur-DHEUNE.

Předali jsme loď vzorně uklizenou a nepoškozenou. Ještě naposled zamávali lodičce a dál už pokračujeme autem. ST.-LÉGER-sur-DHEUNE se nám vzdaluje a je opět krásně. Sluníčko svítí, jako by nám chtělo ještě ukázat všechny ty krásy Francie, viděné ze silnice. Vesničky se pro nás otvírají a ukazují svou architekturu. Vedle nás stále obnažený kanál, po kterém jsme se plavili, jako by se s námi nechtěl rozloučit. Míjíme vinohrady plné lidí, je právě čas na sběr hroznů. Je to pěkný pohled na to hemžení, ještě zamáváme a směr domov.

Jedno víme jistě, určitě si to zopakujme.

Shrnuli to vše: kombinovali jsme plavbu po řece „Seille“, „Saône“, a „Canal du Centre“ proplouvali třemi naprosto rozdílnými krajinami. Obdivovali jsme zámky, vesničky, domy vinařů s jejich barevnou glasovanou krytinou, mlýny, řemeslnické domy. Projeli jsme několik zdymadel, jedno ručně ovládané. Ochutnali jsme bílou drůbež, která se chová v Bresse, šťavnaté křehké hovězí maso a jiné dobroty. Ochutnali jsme spoustu dobrého vína, chutnalo nám Santenay, můžem doporučit a pivo nás také nezklamalo. Setkali jsme se s velkou pohostinností a přátelskými lidmi. Tato krásná a křehká krajina nás naprosto okouzlila.

Štěpánka Belháčová – Dyjákovičky u Znojma.

< zpět na přehled všech zážitku

dovolená na hausbótu v Francii: Jizni Burgundsko, zamky na rece Seille; Hausbóty Bockl

Dovolená na hausbótu v Francii: Jinzni Burgundsko, reka Seille

Hausbóty Bockl; Dovolená na hausbótu v Francii: Jinzni Burgundsko, reka Saône, dolni tok

Dovolená na hausbótu v Francii: Jinzni Burgundsko, Canal du Centre: víno s Santenay

Neu in Programm: Hausboote von Snaily: zu den Hausboote und Preisen Neu im Programm: Tarpons von FPP: zu den Hausbooten und Preisen

Hausbóty Bockl s.r.o. • 382 23 Černá v Pošumaví • Muckov 540 • Tel. 774 723 775 • KONTAKTwww.hausboty-bockl.cz
Hausboot Böckl Österreich• +43 (0)2842 / 51218 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.com
Hausboot Böckl Deutschland • Tel. +49 (0)89 / 40 10 10 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.de