Hausbóty Bockl: dovolená na hausbótu, pronájem hausbótu po Evrope

Hausbotáři sdělují zážitky z cest

Co říkaji hausbótaři o dovolené na hausbótu.
A co jste zažily Vy? Napište nám, fotky a videa jsou vítané, těšíme se na Vaši spolupráci!

< zpět na přehled všech zážitku

• Jižní Francie / Canal du Midi a Camargue
  Argens-Minervois do Lattes, 1 týden

Týdenní plavba hausbótem v jižní Francii po Canal du Midi a Camargue od rodiny Martinkové, Šumava.

Je 16 dubna, den našeho plánovaného odjezdu. 18. dubna máme nástup na loď, před sebou 1 400 km. Jedeme dříve, protože chceme tu dalekou cestu spojit s návštěvou přátel a hlavně prohlédnout si vysutý most v Millau. Volíme trasu směr Vichy, kde je naše první zastávka a ráno pokračujeme na Clermont – Ferrand a dále na Millau.

Projíždíme rozmanitou členitou krajinou, která se mění, čím více se dostáváme na jih. Téměř na každém kopci dominuje hrad, nebo jeho zřícenina. Jaro a pěkné počasí tomu všemu dává jedinečný ráz. Jsme už pod vysutým mostem v Millau, je to nepopsatelný zážitek, výška mostu včetně pilonů je 343 m, délka mostu 2 460 m a váha betonové konstrukce 205 000 tun. Je to gigant a pohled na to vše vám bere dech. Po prohlídce mostu nás čeká další přenocování a zítra je našim cílem přístaviště Argens.

Je 18. dubna 13 hod. a přijíždíme do přístaviště Argens-Minervois na Canal du Midi. Po nezbytných formalitách a zkušební plavbě přebíráme loď. Po uložení bagáže jdeme na dobrou večeři do blízkého baru. Večer jsme strávili s místními domorodci a celkem brzy jsme se odebrali spát. Čeká nás týdenní plavba do neznáma, na kterou se všichni moc těšíme.

Je ráno 19. dubna, po snídani se jdeme ještě podívat na dva oslíky, rádi se nechají podrbat, jsou na to zvyklí a dělá jim to dobře. Pan majitel na nich nabízí projížďky, ale to bude spíš pro děti než pro nás. Je 11 hod, vyplouváme a po krátké plavbě nás čeká první zdymadlo s dámskou obsluhou. Je klid a jsme jediní kdo proplouváme. Katka se při zdymadlování dává do řeči s obsluhou, paní je velice přátelská a ráda si s ní popovídala. Proplutí jsme zvládli dobře a po rozloučení pokračujeme dále. Trochu jsme odbočili na jiný kanál (Canal de la Robine na Narbonne) kde nám cestu lemují pinie a dodávají kanálu noblesu a šarm.

Je pěkné jarní počasí, kapitán je na svém místě u kormidla a já s Katkou ležíme na palubě. Kotvíme u baru, který má svoje kotviště a protože je už pozdní odpoledne a nám na vodě pořádně vytrávilo, jdeme se najíst. Jídlo bylo chutné a bylo ho hodně. Trochu jsme poseděli u dobrého vína a pokračovali dál. Pomalu se začíná stmívat a je čas zakotvit k přenocování. Přirážíme ke břehu kanálu, přivazujeme se ke kotevním kolíkům ( zemní kotva ) a jdeme se ještě projít do městečka u kterého budeme nocovat (Salléles-d.Aude ). Hlavní náš cíl - pekař, večerní prohlídka a případná návštěva baru na dobré víno. Pekaře jsme našli, večerní procházka se líbila a vínko nás nezklamalo. Je už dlouho a jdeme spát.

Je 20 dubna, snídáme už čerstvou bagetu. Kapitán si přivstal, došel k pekařovi a uvařil nám dobrou kávu. Za městečkem je muzeum amfor, kotvíme a jdeme na prohlídku, může to být zajímavé. Čekalo nás velké zklamání - pondělí zavírací den, tuto záležitost vzdáváme a pokračujeme v plavbě. Projíždíme pěknou krajinou, rozsáhlé svahy plné vinic, malé kamenné obloukové mosty, starobylá města, vejčitá zdymadla, to vše si po staletí zachovalo svůj zvláštní a nezapomenutelný ráz. Jsme zase zpátky na kanále Midi, stavíme u restaurace (Rybařící kocour), sám název slibuje něco neobvyklého a tak to jdeme zkusit. Přivítal nás kocour, milá obsluha a útulné prostředí. Jídlo báječné.

Pokračujeme dále v plavbě pozorujeme platany, které lemují kanál už celé věky. Jejich kořeny, vyčnívající z břehů, vytvářejí různé podoby, třeba nohu obra, zaťatou pěst,vánočku atd. Každý si najde svůj motiv, stačí se jen dívat. Míjíme město Capestang, naskýtá se nám pohled přes střechy domů na kostel z 15 st. je to uchvacující pohled. Skoro při každém setkání s loděmi se vzájemně zdravíme, je to dávný a pěkný zvyk. Kotvíme ve volné přírodě a jdeme se projít jen tak bez cíle, ale netrvá dlouho a máme před sebou pěkný statek, okolo vinohrady a pozvánka k degustaci vína. Něco pro nás, víno máme rádi. Byl to hezký večer, víno nám všem chutnalo a tak jsme pár lahví koupili, rozloučili se s majiteli a pěkně ukončili další den na naší plavbě.

Je 21 dubna, pokračujeme v plavbě a jako každý den se s Katkou usazujeme na přídi lodě, otvíráme si výborné růžové ze včerejší degustace a vychutnáváme další plavbu. Připlouváme k nejstaršímu tunelu na světě u Malpas, je dlouhý 160 m a prochází kopcem na jehož vrcholu se nachází opidium dávného  osídlení a archeologické muzeum. Na tunelu se podepsal čas a na stěnách se vytvořily jedinečné útvary. Naše další zastávka Colombiers, velké přístaviště , pěkná vesnička, kterou jsme rychle prošli a prohlédly jsme si starobylou římskou cestu (Via Domita ). Všude spousta lidí, bylo docela těžké najít místo v restauraci abychom mohli poobědvat, všude plně obsazeno.Chvilku to trvalo,  dostali jsme místo na terase a začalo nám polední hodování, přímo kulinářské hody, pochutnali jsme si obrovsky a k tomu na nábřeží hrál nějaký muzikant na trumpetu, prostě pravá francouzská idylka. Poseděli jsme trochu déle, napsali pár pohledů, které jsme hned na místě odeslali a plavili se dál.

Míjeli jsme kulaté pole v Montany, má přesný geometrický tvar, je třeba si představit dort který rozkrájíte, ovšem  mnohonásobně větší.Tato přírodní památka stojí za podívání, ale musíme se vyšplhat na nějaký kopec. Den končíme malou večeří a návštěvou divokých kačenek, přišly si pro bagetku až na loď, mile nás to pobavilo.

Je 22 dubna, jako každé ráno snídáme v klidu a plánujeme další cestu na vodní mapě, vše je detailně vyznačeno a tak víme kolik projedeme zdymadel, mostů atd. Po odvázání se od břehu vyplouváme. Čeká  nás proplutí zdymadlových stupňů u Fonsérannes, jedeme směr dolů a chceme stihnout proplout ještě dopoledne, protože další možnost je až odpoledne od 16 hod. Stíháme to akorát, před námi jsou dva hausbóty a zrovna se otvírají vrata.  Čeká nás šest zdymadel těsně za sebou je to velký zážitek pro celou posádku, Neuměli jsme si představit jak to funguje - lodí po schodech dolů - a ono to jde.

Jsme dole, ještě chceme s Katkou nadělat nějaké fotografie, kapitán zůstává na lodi a my vyrážíme. Po zdařilém fotografování pokračujeme dál. Proplouváme nejznámější akvadukt v jižní Francii u města Bezieres  postaven byl v 19 st., pod ním teče řeka Orb. Město je velice živé a na jeho vrcholu dominuje katedrála. Hned za akvaduktem jsou dvě na sebe navazující zdymadla s příjemnou obsluhou kterou jsme obdarovali dýškem a pokračujeme dále. Jsme u města Agde, kotvíme před zdymadlem, máme červenou, jedna loď zrovna zdymadluje, musíme čekat, konečně vyplouvá a je řada na nás.

A další překvapení - kruhové zdymadlo, výjezd na 3 strany, vidíme to poprvé a trefili jsme se hned na správný výjezd, samozřejmě s pomocí obsluhy a vodní mapy, Rozhodli jsme se, že zde přenocujeme, kotvíme kousek za zdymadlem. Chceme si prohlédnout město, které je druhé nejstarší ve Francii.Vzniklo na původním řeckém přístavišti. Také potřebujeme doplnit zásoby a povečeřet. Do očí nám padla pěkná restaurace, při vstupu čekáme až se nás ujme personál a dovede nás, nebo nám ukáže stůl kam se můžeme usadit. Je to běžný zvyk a proto se jím řídíme, je to slušné. Jídelníček nabízí několik druhů menu, já jsem zvolila jehněčí, Petr hovězí a Katka mořské plody. Menu se skládalo z předkrmu, hlavního jídla, sklenice vody, deci vína nebo piva, bageta, sýr nebo sladké a káva. Skoro se to nedalo sníst ale bylo to tak chutné že jsme nenechali ani sousto na talíři.

Je 23 dubna, vstáváme a dnes máme v plánu přeplout obrovské jezero Etang de Thau. Počasí nám zatím přeje, tak snad dostaneme povolení k plavbě. Po potřebném telefonátu se dovídáme že je nám plavba povolena. Je to velká změna - poklidný kanál a bouřlivé jezero, ale to nás s Katkou neodradilo  usadit se na přídi a přenechat kormidlo kapitánovi. Dobré růžové, slunko a větřík tomu dávají tu správnou atmosféru. Na jezeře se chovají ústřice v klecích, které zabírají velkou plochu jezera. Doprovázejí nás rackové, míjíme různé lodě, houpeme se na vlnkách, dalekohledem neustále sledujeme dění a zajímavosti okolo sebe.

Přeplutí jezera nám trvalo tři hodiny a jsme opět na poklidném kanále, míjíme třípatrové garáže pro lodě, zatím jsou ještě hodně zaplněné, ta hlavní sezona teprve přijde. Přijíždíme k městu Frontignan, kde budeme podplouvat zvedací most, který se zvedá 2krát za den, mi volíme 16 hod. 30 min. Kotvíme kousek od náměstí a tak se jdeme projít. Město má milé centrum okolo kostela z 12 st. Je pravé poledne, ulice plné lidí, restaurace docela obsazené ale místo jsme ještě našli, sedíme v lokále, venku je vše obsazené. Po jídle jsme si šli ještě projít trh a byl čas jít zpátky, protože se bude zvedat most a chceme ještě dnes proplout. Lodí čekalo hodně, ale šlo to rychle.  Plujeme dál po kanále, doháníme obrovskou loď a jedeme za ní krokem, už se začíná stmívat a tak nezbývá, než někde zakotvit, povedlo se nám to společně s tím obrem na malém přístavišti kousek od moře. Jdeme ještě na pláž a dlouho sedíme u vody, posloucháme hukot a šplouchání vln, hlasy lidí, kterým se ještě nechce jít domů, občas se ozve nějaký pro nás neznámí skřek a tak tu sedíme a je nám smutno že tato úžasná plavba nám bude brzy končit.

Je 24 duben, náš poslední den, zítra budeme odevzdávat loď. Jdeme ještě k moři, je nádherně, pláž plná oblázků a mušlí, pár si sbíráme  pro potěšení a vzpomínku domů. Sluníčko tak krásně hřeje, že neodoláme a jdeme si zaplavat, voda má 13°, je to ledové ale krásně osvěžující. Dále pokračujeme po kanále směrem na Abtei od Magnelonne. Cestou pozorujeme divoké koně, pasou se nedaleko od nás a plameňáky, bohužel jenom dalekohledem jsou hodně daleko. Jsme u mostu který je na plovoucích pontonech a na poslední části má motor se kterým most otáčí v případě proplouvání lodí.

Dále pokračujeme na přístaviště Lattes, kde budeme nocovat a ráno předávat naší lodičku na které jsme toho tolik prožili a bylo nám na ní moc hezky. Ještě zdoláváme poslední automatické zdymalo a pokračujeme v poklidné plavbě s krátkou zastávkou na malé občerstvení a kávu. Jsme na místě. Přístaviště luxusní, s mnoha restauracemi a hotely, nedaleko centra. Parkujeme na místo nám určené, balíme, uklízíme a je nám smutno. Ještě jdeme s Katkou na malou procházku, Petr s námi odmítá jít, chce odpočívat. Vůně z pizzerie napovídala, že pizza bude dobrá, neodoláme a jdeme hodovat. Pochutnali jsme si. Ráno jsme v pořádku předali loď, auto nám bylo převezeno na přístaviště, tak nakládáme bagáž a vyrážíme k domovu.

Volíme cestu směr Lyon a to nebyla dobrá volba. Na této trase je obrovský provoz, jenom Lyon jsme přejížděli dvě hodiny. Litovali jsme, že jsme nejeli opět na Clermont – Ferrand, protože jízda po této trase byla velice pohodlná a moc pěkná. Ještě jsme cestou přenocovali a po dlouhé štrapáci dojeli v pořádku domů. Určitě si to zopakujeme znova, byla to nádherná plavba.

Rodina Martinkova, Blažena, Katka, Petr.
Černá v Pošumaví

< zpět na přehled všech zážitku

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Platany; Hausbóty Bockl

Hausbóty Bockl; Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Vino

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: pristav

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: lod'

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: zdymadlo

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Capestang

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: plavba; Hausbóty Bockl

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: kapitán

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Colombieres

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Aquadukt od Beziers

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: dobré jidlo

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: tunel od Malpas

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: vjezd na jezero Étang de Thau

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: na Étang de Thau

Hausbóty Bockl; Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Camargue

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Frontignan; Hausbóty Bockl

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: baguetta

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: koupani v mori

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: koupani

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi: Camargue

Dovolena na hausbotu ve Francii: Pronájem hausbótu na Canal du Midi

Neu in Programm: Hausboote von Snaily: zu den Hausboote und Preisen Neu im Programm: Tarpons von FPP: zu den Hausbooten und Preisen

Hausbóty Bockl s.r.o. • 382 23 Černá v Pošumaví • Muckov 540 • Tel. 774 723 775 • KONTAKTwww.hausboty-bockl.cz
Hausboot Böckl Österreich• +43 (0)2842 / 51218 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.com
Hausboot Böckl Deutschland • Tel. +49 (0)89 / 40 10 10 • KONTAKTwww.hausboot-boeckl.de