• Místo plavby: Francie – Bretagne
  • Počet dní plavby: 11 dní
  • Autor: Pavel Heřmánek, Jihlava

Bretaň

Rozhodli jsme se pro plavbu v oblasti Bretaně. Na internetu jsem si vyhledal případné pronajímatele hausbótů a rozhodl jsem se pro firmu, která má dlouholeté zkušenosti plaveb po Evropě. Dobrá volba, vše klaplo dobře, kdo má zkušenosti, může nejlépe poradit ve všem, co se týká dovolené na hausbótu.

Pro plavbu jsme si zvolili datum od 8. 10. do 19. 10. 2018, vyplutí z Nort – sur – Erde do Messac, jednosměrná plavba. Hausbót Calypso od Le Boat. Posádka 4 osoby.

Na cestě jsme přenocovali u Paříže, je to pohodlnější, na tak dlouhé cestě.

Na přístaviště Nort –Sur –Erde jsme dojeli v 15 hod. Přístaviště Le Boat  jsme našli bez problémů. Přístaviště bylo v dávné době pro průmysl velice důležité, lodní doprava vzkvétala, dopravovali se po vodě látky, uhlí, železo, dřevo, drůbež atd. Vše z tohoto přístaviště dávno zmizelo, ale přesto si malý přístav zachoval svůj šarm.  Byli jsme mile přivítáni ve francouzštině, potřebné formality proběhly rychle a celkem bez problémů. Rady kam se vydat za zajímavostmi, čeho se vyvarovat atd. jsme si poznamenali a konečně je loď předána. Jdeme se odměnit dobrým žejdlíkem a pokochat pamětihodnostmi do městečka, je sice už docela pozdě ale zvládli jsme, co jsme chtěli. Je zde možnost nákupů, v pátek trh a také „Cręperie“ – bretaňské malé bary.

Uterý, je příjemné ráno, svítí sluníčko a je teplo, už se těšíme na plavbu. Ještě jsme doplnili vodu a v 11 hodin zvedáme kotvy. Plavíme se po řece Erdre směr Nantes. Řeka se rozšiřuje ve velké jezero, plavba je příjemná, pěkná příroda, užíváme si to.  Kotvíme v Suce –Sur – Erde za mostem. Kotviště pro pasanty je příjemné, bez vody, proudu a bez poplatku. Zde jsme přenocovali. Kotvit je možné až 72 hodin. Městečko je na dosah, u nábřeží dva bary, obchod Carefour je trochu dále za kostelem. Procházka městečkem stojí za to.

Středa, plavíme se zpátky směrem Redon, z řeky Erdre vplouváme do Canal –de – Nantes – a Brest. Zdoláváme zdymadla, která jsou ruční s příjemnou obsluhou. Pomáhají s úvazem lodě, rádi si popovídají a jsou vděčni za pomoc při obsluze zdymadlových vrat. Rád jsem pomohl a ještě jsem je obdaroval pivkem. Zdymadla mají svou pracovní dobu tj. od 9 hod. někde 9,15 hod. do 12,30 hod. polední pauza do 14 hod. a od 14 hod. do 18,30 hod. Po zdolání 9 zdymadel a polední pauze doplouváme do Blain a protože se už šeří, budeme zde nocovat. Kotviště je s vodou a proudem, možnost kotvení 48 hod. Vítá nás obrovská věž zámku a to je výzva k prohlídce. Je to obrovský zámek Le chateau de la Groulais a Blain.  Zámek slouží jako hotel a pořádají se v něm různé akce.  Je to krásný zámek a stojí za zhlédnutí.

Čtvrtek vyplouváme okolo desáté hodiny. Pěkná plavba, řeka meandruje, vine se klidnou krajinou lesů a pastvin. Kravičky jsou na pastvinách okolo cest, někdy i koně a ovečky, volavky se zvedají při vyrušení připlouvajícího plavidla, divoké kačenky čekají na každé sousto stejně jako labutě.  Musíme kotvit, pomalu se blíží polední pauza, to jsou zdymadla uzavřena a je čas poobědvat. Kotvíme v Guernroüet, příjemné přístaviště, voda, proud 2 restaurace hned u přístaviště. Kostel se  zajímavými okny stojí za prohlídku. Možnost nákupu. Po odpočinku vyplouváme, směr Redon a začíná nám hustě pršet, je to sice nemilé ale i to patří k plavbě. Přesouváme se z horní paluby do lodě a řídím odtud. Ovšem při zdymadlování je to pro plavčíky už horší protože musejí do deště, neprotestují, nejsou z cukru. Po dvou hodinách plavby déšť ustává a než doplujeme do města Redon, po dešti ani památka. Přístaviště je obrovské a žádná naděje ke kotvení, všechna místa jsou obsazena, protože se nevzdáváme, hledáme a nakonec najdeme místo kam v pohodě a perfektně zakotvím. Město je veliké, hned u přístaviště je pekařství a zhruba 500 metrů směrem do centra na levé straně zdymadla je velké nákupní středisko. Projdeme částečně město, pokocháme se pamětihodnostmi a končíme procházku v baru na pivko, koupím si doutník, byl dobrý a s chutí jsem ho celý vykouřil. Navázali jsme kontakt s domorodci a ty nás nakonec obdarovali ústřicemi, ne každý ochutnal. Byl to moc pěkný večer. Poplatek za kotvení 10 Euro, podle délky plavidla. Voda, proud. Město stojí za prohlídku.

Pátek ráno okolo desáté vyplouváme. Na konci přístaviště je automatické zdymadlo, do kterého pomalu vplouváme, plavčíci se chytají provazů, které visí podél zdi, dobrý nápad ulehčuje uvazování. Plavíme se dále po Canal – de – Nantes – a Brest do Joselin. Plavba je nádherná, hodně si to užíváme. Zdymadla na této trase jsou všechna s obsluhou buď automatická, nebo ručně ovládaná. Provazy nám obsluha dávala rovnou do ruky. Cílové město pro přenocování – Malestrotit.  Kotviště je s vodou a proudem bez poplatku za mostem. Kouzelné městečko s hrázděnými domy, kostel zrovna v rekonstrukci ale přístupný návštěvníkům, na náměstíčku plném květin a barů, odpočíváme a kocháme se, protože je na co se dívat. Kousek od náměstí je nákupní středisko Carefour kde ještě nakoupíme a nakonec usedáme v Greperii a dáváme si do nosu. Zde dostanete smažené palačinkové hodně tenounké těsto na sladký a slaný způsob. Ochutnali jsme obě varianty a chutnalo nám všem.

V sobotu vyplouváme trochu déle, náš cíl k přenocování je Joselin. Plavba po kanále je opět moc pěkná, střídají se rovné úseky s meandrujícími, fauna a flóra umocňuje tuto kouzelnou plavbu. Proplouváme šesti zdymadly, před posledním nás už z dálky vítá monumentální hrad, oči tomu nechtějí věřit, je to úžasné. Kotvíme přímo pod hradem, kotviště s vodou a proudem bez poplatku. Městečko opět pěkné, hrázděné domy, bary, restaurace, butiky toho je tu dostatek. Katedrála, která stoupá až do nebe, člověk žasne. Zámek patří rodu Rohanů a dosud ho obývají. Rozhodli jsme se, že půjdeme v neděli na prohlídku zámku, která se konala od 14 hodin, vstup je od muzea. Prohlídka stála za zhlédnutí. Nedá se to dokonale popsat, to se musí zažít. Plni dojmů jsme končili další den.

Pondělí, vracíme se zpátky směrem Redon. Proplouváme zdymadlem Montertelot plným květin, malým pěkným kostelíčkem, místo stojí za prohlídku. Po další plavbě kotvíme v typické bretaňské vesničce Le – Roc – St – Andre. Kostel, který tomuto místu dominuje má zvláštní věž a pod kostelem hned u přístaviště je jeskyně asi Panny Marie, usvědčuje nás malá soška v horní části jeskyně. Na druhé straně mostu je pivovar Lancelot, mimochodem vaří moc dobré pivo. Prohlídka možná od 14,30 – 15,30 – 16,30.  Ještě jsme si prohlédli, hrad du Crévy.  Hrad je v privátních rukou, momentálně se opravuje, prohlídka možná pouze zvenku ale stojí za to. Nachází se 2 km od Monterlot směrem Malestroit na levém břehu. Zakotvit je možné na malém molu s místem pro jednu loď, nad molem vykukuje ze stromů hradní věž, při kratší procházce jsme došli až k rozlehlému hradu, obešli jsme ho, kolem dokola a cestou zpátky jsem nasbíral pár jedlých bretaňských kaštanů, jsou prý zvláštní chuti a vyhledávány pro různé speciality na jídelníčcích. Nocovat jsme se rozhodli z časových důvodů v Malestroit a s chutí jsme si došli na pivko.

Úterý pokračujeme v plavbě směrem Redon. Krátká zastávka v Sant – Laurent, domy ze 16 St. stojí za prohlídku. 2 km. od Sant – Laurent se nachází pánské sídlo Balangeard. Toto pěkné sídlo s originálním nábytkem je možné si prohlédnout. Od 10 hod – 12 hod a od 15 hod – 18 hod. Další krátká zastávka je v Saint – Martin – Sur – Ost. Je to malebná vesnička na kanále se zámkem Castellan s restaurací a kaplí Mathurin.

Zdymadlo Le Gueslin vyhrálo několikrát soutěž o nejlépe vyzdobené zdymadlo květinami. Poslední zastávka dnešního dne je v La – Gacilly, za proplutím zdymadla Painfaut je křižovatka směr Glénac vlevo, Redon vpravo, pro nás plavba vlevo po řece l´Aff. Po kratší době plavby zhruba na úrovni Glénac jsme odbočili vpravo do neuvěřitelně úzkého úseku řeky. Nechtěl jsem věřit, že je to ta správná odbočka, ale byla. Proplétali jsme se větvemi stromů meandrující řekou, pro nás potokem a dospěli jsme k názoru, že proplouváme pralesem, bylo to neuvěřitelně tajemné a romantické. Po určité době se potok začal rozšiřovat, ale to už byl pomalu cíl naší plavby. Vypluli jsme z houští a před námi se vynořilo milé přístaviště, most plný květin a pěkné městečko La – Gacill ozářené sluncem. V městečku se natrvalo usadilo zhruba 25 umělců a to je znát na každém kroku, kam se podíváte nějaký ateliér, umělecká dílna. Jsou zde malíři, skláři, nábytkáři, sochaři a mnoho dalších. Všude plno květin, barů, restaurací a živo. Zde se také usadil známí majitel kosmetických výrobků, Yves Rocher, má zde hotel a centrum krásy. Můžete se po plavbě nechat u něj omladit. Dále je zde pekař, nákupní centrum a v sobotu se koná trh.

Středa ráno vstáváme do husté mlhy, ale musíme vyplout, máme ještě kus cesty před sebou. Musíme sedět na horní palubě, protože není žádná viditelnost. Díky té mlze je sychravo a nepříjemná zima, v pralese to ještě bylo celkem dobré, ale jak jsme vyjeli na širokou část řeky, nebylo vidět vůbec nic. Ještě, že jsme se mohli řídit podle bójek, bylo to dobrodružné. Po pár kilometrech se mlha začala pomalu rozpouštět a v Redonu už svítilo sluníčko a znatelně se oteplilo. Z Redon plujeme po řece La – Vilaine do Messac  kde končíme a odevzdáváme loď. Kotvíme v Brain – Sur – Vilaine. V dávných dobách se tato vesnice jmenovala Platz. V 16 st. si zde klášter z Redonu zřídil rezidenci a každé proplouvající plavidlo muselo žádat třikrát o povolení k proplutí. Dnes se na místě nacházejí vedlejší budovy obecního úřadu, ale klášter je ještě trochu viditelný. Na noc kotvíme v Beslé – Sur – ViLaine. Přístaviště je z obou stran řeky, v mapě je značena voda a proud, ale nic z toho tu není. Možná už je tu konec sezony. Nic zajímavého jsme neobjevili, ale bar u kostela měl otevřeno, obsluha milá pivko dobré. Krásný západ slunce, moc hezky jsme si poseděli na horní palubě.

Ve čtvrtek, poslední den plavby jsme si trochu přispali, ale jsme na tom časově celkem dobře tak to nevadí. První zastávka v Port – De – Roche. Kotviště je hned za mostem, který byl vyroben na průmyslovou výstavu v Paříži a po skončení výstavy rozebrán a převezen a znovu postaven v Port – De – Roche. Na mostě jsou znaky Napoleona a Evženie z roku 1868.  Bar směrem nahoru okolo zahrady, kde hlídají 4 obrovský, ale přítulní pejsci.  Anglický park Origin byl zavřený, určitě pěkná záležitost. K zhlédnutí jsou Kamélie z Devonu, růže z Yorkshire a další druhy květin. O zahradu se stará Anglická rodina Smith.  Otevřeno od 10 hod do 19 hod. Ještě zde pojíme, odpočineme a máme před sebou poslední úsek naší plavby. Do Messac doplujeme ještě přes dvě zdymadla s obsluhou okolo 17 hodiny. Parkuji na couvačku, plavčíci uvazují loď, vypínám motor a to je definitivní konec plavby, škoda, že už končíme uteklo to a je nám všem smutno.