• Místo plavby: Francie – Bretagne, St.Martin sur Oust
  • Datum vyplutí: červen 2014
  • Počet dní plavby: 6 dní
  • Autor: Josef Blecha

Příspěvek nám zaslal Josef Blecha, známá osoba mezi hausbotáři. Jeho dlouholeté zkušenosti s hausbóty, plavbou s nimi po evropskýchch vodnich trasách a cestopisy si můžete prohlédnout a přečíst na jeho stránkách www.canalboating.cz. Děkujeme za tento podrobný a pěkný příspěvek.

Kanál Nantes – Brest ve francouzské Bretani

Co říci k tomuto málo známému plavebnímu regionu? Krásná příroda, historie na každém kroku – už sám kanál je historie,  dobrá vybavenost pro plavbu, ochotní lidé kolem vody …  Kanál Nantes – Brest protíná francouzkou Bretaň od východu k západu a s dalšími bretaňskými kanály vytváří velmi zajímavou síť vodních cest, výzvu pro plavce „fajnšmekry“. My jsme těmi fajnšmekry byli první červnový týden.

Úterý: Den předem odpoledne jsme si převzali loď, která nás naplánovanou cestou „proveze“: Pénichette 935 od firmy Locaboat Holidays.  Ani jsme se s ní nemuseli moc seznamovat, pluli jsme na tomto typu už v Irsku, je to bezvadná „lodička“. Vyrážíme za přetrvávající mlhy před devátou, nedočkaví plavci nemají nárok, zdymadla začínají fungovat právě od deváté. Místem startu je St.-Martin-sur-Oust na 117. říčním kilometru. Ano, říčním kilometru, protože vetší část plavby se bude odehrávat na řece Oust. Šestidenní plavbu máme naplánovanou asi takhle: 65 km tam, 65 km zpět, 31 zdymadel tam, 31 zdymadel zpět.  Po krátké polední přestávce v Malestroit, ř. km 132, kotvíme na noc na malém přístavním můstku nad „Ecluse“ No.30 Blond na ř. km 146. Nepotřebujeme žádné zásoby ani vodu a tak je to ideální místo.

Středa: Dnešní plavba je stále po řece Oust. Po 18 km a 11 zdymadlech kotvíme na noc na ř. km 164 u Bocneuf-la-Riviere na malém molu pro jednu loď. Trasu jsme stihli pohodlně, i s tříhodinovou zastávkou v Josselin na doplnění zásob a vody. Ale o krásném městě Josselin až v „pátek“. Nyní něco o zdymadlech. Ta jsou většinou na samostatných krátších či delších kanálech obcházejících jezy. Mají rozměry: délka 26 m a šířka 4,6 m a průměrný zdvih kolem dvou metrů. Jsou všechna s obsluhou, která je velmi ochotná, i když při manuálním ovládání se notně naběhá kolem komory. Pracují až do 18. hodiny a mají hodinovou polední přestávku. A při mimosezóním provozu jsme měli na zdymadlech jen velmi krátká zdržení.

Čtvrtek: Do města Rohan musíme uplout 18 km a zdolat 12 zdymadel. Bude to místo, kde zítra ráno otočíme loď a poplujeme zpátky. Vodní cestu nyní tvoří častěji než koryto meandrující řeky Oust dlouhé úseky umělých kanálů. Potom pár kilometrů za Rohanem se Oust „ztratí“ úplně a umělý kanál  pomocí dvaceti těsně za sebou umístěnými zdymadly vystoupá o 70 výškových metrů na rozvodí mezi Oustem a další řekou. Ale tam jsme už nepluli.  Na noc tedy kotvíme v Marině „Rohan-Port“, kde jsou k dispozici všechny služby: pitná voda, elektřina i sprchy.

Pátek: V pátek jsme už potkávali více sportovních lodí. S jednou jachtou jsme propluli všech 16 zdymadel do Josselin a za tu dobu jsme navázali s posádkou přátelský kontakt. A co Josselin, kam jsme dopluli už odpoledne a kde jsme se rozhodli na pohodlném a vším potřebným vybaveném molu přenocovat?  Už při plavbě „tam“ nás uchvátila pomalu se blížící jedna z nejznámějších bretaňských siluet, gotický hrad rodu Rohanů ze 14. století, čnící vysoko nad řeku Oust. Je to asi největší zážitek při plavbě tímto úsekem Kanálu Nantes-Brest. Kromě prohlídky hradu stojí za procházku  i samotné město Josselin se svými historickými uličkami s hrázděnými domy – a to nejen při obstarávání nákupů …

Sobota: Ráno se loučíme s romantickým kotvištěm pod josselinským chateau a protože už den předem jsem si vyjednal na devátou otevření zdymadla směrem „dolů“, rychle pokračujeme v plavbě. Otevírají se nám opět nádherné výhledy – z opačné strany, než když jsme pluli „nahoru“.  Nocujeme na městském přístavišti v Malestroit. Město stojí za prohlídku … lodník nemůže trávit čas jen plavbou na lodi … I polední přestávku jsme věnovali procházce, tentokrát po městečku le Rock St. André – bylo tam velmi příhodné molo k přistání.

Neděle: Poslední den plavby, blížíme se k St.-Martin-sur-Oust, plán plavby bude splněn beze zbytku. Na břehu kanálu je stále co sledovat. Raději jsme vzdali rychlé proplutí jedním zdymadlem, abychom mohli přihlížet „hromadnému výletu“ asi padesáti koní s jezdci po břehu kanálu. Kotvili jsme na popsaných molech a kotvištích, ale podobných vhodných možností je na této vodní castě více a na podrobné lodní mapě jsou dobře vyznačené. A samozřejmě je možné na umělých kanálových úsecích kotvit systémem „přirazit ke břehu, zatlouct dva ocelové kolíky a vyvázat se“.

Pondělí: Po krátké ranní bezproblémové předávce lodi vyrážíme za dalšími zajímavostmi Bretaně. Ještě chceme obhlédnout, alespoň „ze souše“, další místa bretaňských vodních cest: starobylé město Dinan na řece Rance, významnou křižovatku vodních cest Redon, nebo úchvatné pobřeží Granit Rose  na severu Bretaně s kotvícími jachtami  …

To je jen stručná zpráva s pár fotkama o naší plavbě po Canal Nantes-Brest. Budete-li plánovat  nějakou atraktivní lodní dovolenou, měli byste s tímto regionem vážně počítat. Nebudete zklamáni …

Víc na: www.canalboating.cz