Zvláštní transport: Mini na voru

Výjimečný transport jsme mohli pozorovat koncem června 2007 na Canal du Rhône au Rhin (Foto: ve zdymadle 74 La Perrière u St.-Symphorien): Nějaký Belgičan si vzal své auto na voru vlastní výroby sebou na cesty. Řekl nám, že tak může stihnout daleko více výletů. Protože mu uniká vzduch z jednoho plováku, vypadá vor, jako by se chtěl potopit i s autem. Sdělil nám, že to musí nějak spravit.


Na večeři do kostela

V Holandsku jsou některé věci jinak. Dokonce i využívání kostelů. Značná část kostelů neslouží svému původnímu účelu, ale jsou využívány podle současných potřeb. Například v jednom je umístěno loutkové divadlo, v dalším je opravna jízdních kol. Snad nejzajímavější změnu určení má bývalý kostel ve Woudsend (Frýská jezerní oblast), kde je dnes zajímavý restaurant. Kuchyně je umístěna v bývalé zákristií.


Stezka pro tažná zvířata ve skalní stěně

Jak překonat s tažnými zvířaty příkrou skalní stěnu – původně byly nákladní čluny taženy koňmi? Odpověď najdete na řece Horní Lot (Francie). Zde je stezka pro tažná zvířata vytesána v délce asi 500 metrů přímo do skály.


70 metrů vzhůru v „koupací vaně“

Nejmohutnější lodní výtah Evropy je u Charleroy (nedaleko Francouzské hranice) na belgickém Canal du Centre. S lodí vplujete do obrovské „vany“, ve které budete jako ve výtahu zvednuti (spuštěni) do výše 70 metrů.


S pomocí elektro-tahače skrz tunel

Nejstarší francouzský elektrický vlečný člun stále slouží na Canal du St.-Quentin (který spojuje Champagne se severem Francie). Slouží k tažení plavidel ve stejnojmenném 5,6 km dlouhém tunelu. Všechny ostatní tunely na plavebních trasách mají dostatečné přirozené větrání, takže je mohou lodě proplouvat vlastní silou. U tunelu v St.-Quentin, kde není umělá ventilace, jsou plavidla vlečena 2 hodiny tímto elektrickým tahačem. Typický rachot, doprovázející vlečení pochází od zvláštního způsobu pohonu. Elektromotor na vleku pohání ozubené kolo, přes které prochází, jako ruka silný, článkový řetěz. Řetěz leží na dně kanálu a prochází po vlečném člunu přes zmíněné ozubené kolo. Původně se jednalo o velmi frekventovanou lodní trasu, vlečný člun je natolik silný, že dokázal tunelem protáhnout 30 nákladních člunů současně. To bylo 10.000 tun nákladu o délce „soupravy“1,5 km.


Tunel s obousměrným provozem a neobyčejný most 

Jediný francouzský tunel s obousměrným provozem je na Marne-Saône-Kanal (nové jméno: Canal centre Champagne et Bourgogne) u Condes (PK 106): tunel je při své délce 308 metrů celých 18 metrů široký. Proto může být bez problému proplouván v obou směrech současně. Ale to není vše, zde se totiž potkáte, na délce 500 metrů, se zajímavou sestavou staveb pro lodní dopravu: akvadukt, zvedací most, tunel a zdymadlo. Na tomto kanále se nachází i neobyčejný otočný most u Jorquenay (severně od Langres). Otočný bod mostu leží uprostřed kanálu a po vytočení mostu o 90 stupňů můžete plout okolo mostu zleva i zprava.


Nejstarší plavební kanál na světě

Nejstarší umělý plavební kanál se nachází v Číně, v zemi, která je pro nás (zatím) s hausbótem nepřístupná. Je to „Velký kanál Bejing-Hangzhou“ nebo rovněž nazývaný „Hong-Gou kanál“. Je to nejen nejstarší plavební kanál na světě, ale i v současnosti je v plném provozu. Byl postaven v 6. stol. před kristem, má délku 1.801 km a spojuje Bejing na severu s Hanzhou na jihu země. V průběhu věků byl stále rozšiřován a prohlubován, až se z něj stala hlavní komunikace pro transport obilí do hlavního města. Kanál spojuje „Žlutou řeku s řekou Huaihe„. Hlavně jižní část kanálu je stále v provozu. Čínský kanál je podstatně starší než „Římany“ vyhloubený kanál Fossdyk v anglickém Midlands, který spojuje řeky Witham a Trent (u Lincoln, ve východní části Midlands).


Akvadukt, který Vám „vyrazí“ dech

Anglické Midlands mají něco do sebe, hlavně co se týká zvláštností a zajímavostí. Mezi ně patří akvadukt na Llangollen Canal v hornatém Walesu, jmenuje se Poncycyllte Aqueduct a vede 37 metrů nad údolím v délce 307 metrů. A co je na něm zvláštního? Je to jeho konstrukce: na jedné straně vede úzký chodník a na druhé straně pouze kovová stěna plavební vany vás dělí od hlubokého údolí. Plavební vana je široká 2,20 metrů, a pokud stojíte u kormidla máte na jedné straně jen „propast před očima“. Více informací o Midlands najdete v publikaci „Mit dem Hausboot durch England“ (pouze v německém jazyce).


Celkem 40 tunelů v jediném regionu

V Midlands (Anglie) se nachází více než 40 tunelů. Nejdelší je tunel Blisworth (2.794 m) na Grand Union Canal, který ale bývá často pro plavbu uzavřen. Velmi populární je Harecastle Tunnel na Trent & Mersey Canal o délce 2.669 metrů. Na proplutí je potřeba 1 hod. plavby. Pro porovnání: tunel u St.-Quentin v severní Francii je 5.670 metrů dlouhý a tunel u Langres na Marne-Saône-Kanal 4.820 metrů.


„Zmizelé“ kruhové zdymadlo 

V místě, kde Canal de St.-Quentin (lépe řečeno řeka Escaut), ústí do Grand Gabarit (Region Nord – Pas de Calais), několik kilometrů severně od Cambrai, najdeme zajímavé místo, zvané „Bassin rond“. V současnosti je zde několik domů, (dva z nich jsou nakloněné jako šikmá věž v Pise – základy založené na nepevném podloží rašeliny). Najdem zde klidné místo pro přistání ve spleti vodních propojení původních a nových tras. Původně zde bylo kruhové zdymadlo, které sloužilo jako křižovatka tří směrů-(Valenciennes, Dunkerque a Cambrai). Při rozšiřování plavební dráhy řeky Escaut pro potřeby větších říčních plavidel, byla zvýšena hladina řeky a nepotřebné zdymadlo bylo odstraněno.) V minulosti na tomto místě čekalo na zdymadlování až 300 říčních člunů Peniche (38,5 metrů dlouhých s nosností 350 t). Díky lodní dopravě obec zažila silný hospodářský rozvoj. Bylo zde na 35 obchodů a hospod. V současnosti zde není po původním „ruchu“ ani památky, ale za to zajímavé místo s nádhernými možnostmi pro přistání.


Zvedací most „bez zvedání“

Zvedací most s nejmenší výškou zvedání – „celých 20 cm“– se nachází u zdymadla 21 na Canal de Briare. Správce zdymadla o něm říká, že je to skoro vtip: ale dříve byl pro proplutí nákladních člunů občas zvedán. Krásný soukromý most je na Canal du Loing, mezi zdymadly 32 – 33. kde spojuje obytný dům s mlýnem.


Vedlejší kanál do Belfort a několik zdymadel „na suchu“

13 km je dlouhý zbytek kanálu do Belfort, který měl stoupat 5 zdymadly od Canal du Rhône au Rhin. Původně měl být spojnicí až do Port-sur-Saône. Posteven byl ale jen 15 km severně od Belfort. Později byl zase zasypán, hráze byly zplanýrované a dnes najdeme pouze opuštěná zdymadla ve volné krajině.